Rideluhkka


20140204_163129
Såh…første uke i ny jobb er over. Jeg har gått inn i dette med en viss mengde ydmykhet; jeg har sydd hele livet og har et års utdannelse i faget, men det kan tross alt ikke sammenlignes med den kompetansen jeg sitter på når det gjelder møbler og interiør! Mitt første oppdrag ble å sy en luhkka til utstillingsvinduet, etter som det var Samefolkets uke. Ettersom jeg fikk velge fritt blant tilgjengelige materialer og kunne utfolde meg litt valgte jeg å sy noe som vi hadde diskutert tidligere samme dag; nemlig en luhkka som er kortere framme, slik at den egner seg til ridning. Trine (sjefssyersken) er nemlig hestejente og har kasta seg med på kurs i bueskyting…for hun vil lære å skyte fra hesteryggen! 🙂
20140205_164254
Jeg hadde lyst til å prøve broderimaskinen (som nærmest kan regnes som et klenodium med diskettstasjon) noe som skulle vise seg å forsinke prosessen en smule. Den ville nemlig ikke det samme som jeg. Nå gir jeg ikke så lett opp når jeg har satt meg noe fore, men størrelsen, plasseringen og mengden på broderiene ble ikke helt som jeg hadde tenkt.
20140205_164324
Ellers er jeg relativt fornøyd med både fasong og fargesammensetning.
20140205_164346
En luhkka har en slags «kengurulomme» i foret, der man kan varme hendene eller oppebevare småting. For de innvidde betyr dette paspoilerte lommer…min store skrekk da jeg var yngre. Det er noen år siden jeg sydde slike, men det gikk helt fint.
20140205_164846
Mot slutten av uka ble det klart at Nina Erdahl ønsket å låne hele utstillingen vår til en motevisning på stortorget, men den fikk jeg ikke med meg. Helgen har for en stor del vært tilbrakt i byen, NM i lassokast og bursdagslunch med søte lillesøs i går, reinsdyrkappløp med venner i dag. Jeg var godt kledd i vikingkjole og nesnalobber, skjoldehamnhette og nålebundet sjal og votter. Men skal nok sy meg en luhkka for det er sannelig både et praktisk og fint plagg. 🙂
vm_rein02
Utover det kan jeg rapportere at Jens Johan Hjort gjorde god figur som reinkjører. 🙂 (bildet har jeg stålet fra iTromsø)

Legg igjen en kommentar

