Tjukk og Blå


Astounding-Hallway-Design-of-Modern-Row-House-by-Lukas-Machnik-Interior-Design-with-Grey-Coloral-Buddha-Head-Statue-540x709

Jeg har en veldig god venninne (kjempesøte Kristine <3) som stadig vekk lærer meg nye ting. Som hvorfor det finnes tykke og tynne Buddhaer. Jeg ante ikke at det var flere, jeg tenkte i mitt lille (og i akkurat dette tydeligvis begrensede) hode at det var et tolkningsspørsmål…mens det faktisk er forskjellige personer…profeter om du vil…med hver sine tanker og filosofier. Det er jo egentlig ganske fint, de reflekterer menneskeheten de representerer og forskjellene oss i mellom. Nå er det jo blitt så pop med Buddhaer i innredningen, men de fleste er kanskje like uvitende som meg?

Jeg har ikke den typen dekor men Buddhisme virker som en menneskevennlig måte å tenke over livet på. Jeg er ikke spesielt religiøs og beveggrunnene til dette innlegget er ikke spirituelle. Uten sammenligning forøvrig er jeg kanskje litt i rundeste laget, men humøret mitt ligger sjeldent over i blå-skalaene. Akkurat nå er jeg nok litt lei meg etter valget i Skottland. Ikke bare fordi jeg tror de ville klart seg fint på egen hånd, for det er jo egentlig ikke min sak…men fordi det oppsto uroligheter og fiendtlighet mellom de to sidene før valget og dette ser ut til å eskalere. Jeg antar dette var uunngåelig, men det er vondt å være vitne til allikevel…jeg har venner der over og de har det ikke så lett nå. Det er en stor jobb som skal gjøres i forhold til å forsone de to fraksjonene, det er mange overopphetede hoder og det hjertet er fullt av renner munnen over med.

Våre forfedre var jo en stormakt i Skottland for 1000 år siden og landet ble på mange måter preget av deres nærvær. Det er kanskje litt derfor jeg synes skottene er litt som nordmenn, særlig som oss her oppe i Nord-Norge. Og uansett om det ikke var tilfelle så er det lett å forstå den frustrasjonen de føler når de ser egne ressurser renne sørover og lite komme tilbake.

Kanskje de trenger litt Buddhisme i livene sine?
Bilder fra Fargerike og Greatmatch.

One thought on “Tjukk og Blå

Legg igjen en kommentar

